FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott12/06/2017

Om man falskeligen blir polisanmäld för brott

Om jag blir anmälda av mitt ex . Om han säger att jag skulle ha med ett inbrott å göra hos hans nya tjej fast jag e oskyldig å inte ens har med saken å göra . Kan dom ändå anmäla mig för det brott bara för å jävlas med mig ? Kan dom göra så verkligen? Och kan jag i så fall göra en mot anmälan mot dom... vad kan hända å vad hjälper det mig alls ....?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vem som helst kan polisanmäla om man misstänker att ett brott har begåtts. Om ditt ex och hans partner vet att du inte har begått brottet och de anmäler dig trots vetskap om att du är oskyldig kan de göra sig skyldiga till falsk angivelse, eller den ringare formen obefogad angivelse enligt 15 kap. 6 § Brottsbalken. I det fall de anmäler dig är det svårt att säga om det hjälper dig att du anmäler tillbaka, kanske uppdagas det för polisen att de gjort en falsk angivelse och då kan polisen utreda detta utan att du anmält dem.

Med vänliga hälsningar

Hanna LindstenRådgivare