FrågaKÖPRÄTTKöplagen05/04/2017

Om man kan kräva att säljaren fullgör leverans av telefon

Hej!

Köpte nyss en telefon på auktionssajten Shpock.

Säljaren och jag kom överens om pris, leveransmetod och kuriosa.

Jag skickar iväg hälften av kostnaden för att när jag mottagit varan skickade resterande belopp (detta är något vi kommit överens om)

Flera dagar går och jag får inte tag i säljare, jag börjar ana misstankar när jag inte får hem något paket. Väljer att notifiera paypal om detta. Får även tag på säljaren e-mail och skickar iväg ett mail och frågar vad som hänt. Får svaret att hen ska betala tillbaka pengarna.

Nu undrar jag såhär, kan jag stämma, kräva eller på annat sätt få säljaren att skicka telefonen, för jag är inte intresserad av att bara få tillbaka pengarna.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Köplagen är tillämplig när två privatpersoner handlar med varandra. Notera dock att lagen är dispositiv vilket innebär att om ni i avtalat om något som strider mot lagen ska avtalet tillämpas istället för lagen (se 3 § Köplagen). Mitt svar kommer således utgå från att ni inte avtalat om vad som händer ifall säljaren inte levererar.

Du har som köpare rätt att kräva att säljaren fullgör avlämnandet av telefonen. För att få kräva detta krävs dock att den uteblivna leveransen inte beror på dig som köpare eller något förhållande på din sida (se 22 §).

Vidare krävs det att den uteblivna leveransen inte beror på ett hinder som säljaren inte kunnat övervinna (se 23 § första stycket). Ett sådant hinder skulle kunna vara att den aktuella telefonen gått sönder. Ni har avtalat om köp av en specifik telefon och skulle den gå sönder kan inte säljaren tvingas leverera dig en annan telefon.

Du bör även notera att fullgörelse av leveransen inte får innebära att säljaren tvingas göra uppoffringar som inte står i proportion till ditt intresse av att få köpet fullgjort (se 23 § första stycket). Vid bedömningen ska alltså hänsyn tas till såväl säljarens svårigheter som köparens intresse av att det specifika avtalet fullgörs, dvs. av att just säljaren fullgör avtalet. Man skulle här kunna argumentera för att du förmodligen lika gärna kan köpa en liknande telefon från någon annan säljare. Däremot tar den här paragrafen endast sikte på hinder som uppkommit för säljaren efter att ni ingått avtalet. Det framgår inte av frågan varför säljaren inte vill/kan leverera men om det är så att han/hon helt enkelt ångrat sig kan han/hon inte undkomma fullgörelseskyldighet.

Sammanfattningsvis: Du har rätt att kräva fullgörelse av köpet så länge den uteblivna leveransen inte beror på ett hinder som säljaren inte kan övervinna alternativt ett hinder som skulle innebära för stora uppoffringar för säljaren. Om det bara är så att säljaren ångrat sig kan han/hon inte undkomma skyldighet att leverera. Säljaren är bunden till avtalet.

Om säljaren vägrar fullgöra köpet, trots dina krav, kan du lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. Du bör dock notera att detta kan bli kostsamt. Om du vill ha ytterligare hjälp i ärendet eller vill få hjälp med att driva saken till domstol är du varmt välkommen att boka in ett möte med Lawlines juristbyrå.

Hälsningar

Viktor LennartssonRådgivare