FrågaKÖPRÄTTÖvrigt29/01/2017

Om näringsidkares rätt att bortskaffa sak som ej hämtats

Hej,

En bekant till mig har en liten motorverkstad, enskild firma. För ett par år sedan lämnade en kund in en stor utombordsmotor i väldigt dåligt skick. H*n ville få ett kostnadsförslag på vad det skulle gå på att få ordning på motorn. Min bekanta tittade på den och meddelade kunden att det knappt var värt att renovera motorn, då kostnaden troligen skulle bli högre än att skaffa en fungerande begagnad motor. Kunden skulle fundera på saken och har sedan dess inte hörts av.

Min bekanta har försökt få tag i kunden utan att lyckas. Kunden svarade först inte på telefonsamtal och bytte senare nummer. Försök att kontakta via Facebook har också misslyckats.

Motorn tar upp stor plats i den lilla verkstaden och har alltså legat utan åtgärd i över två år.

Vad har min bekanta för juridiska möjligheter här? Vad kan han göra för att bli av med motorn om ägaren är helt omöjlig att få tag på? Han är mycket noga med att inte göra något olagligt, så han vill vara säker på att han har torrt på fötterna innan han gör något. Motorns värde är 0 (noll) kronor, så kommer inte ägaren och hämtar den så kommer den skrotas.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lag (1985:982) om näringsidkares rätt att sälja saker som inte har hämtats (här) behandlar situationer såsom din väns situation. Till att börja med täcker lagen situationen när någon lämnat in en sak för en förberedande undersökning av saken i syfte att utreda omfattningen eller kostnaden för arbete på saken, 1 § stycke 2. Som jag förstår det är det detta som har skett i din väns fall. Enligt 4 § får näringsidkaren sälja saken utan att först uppmana kunden att hämta saken om:

1 - Mer än ett år har förflutit från det att uppdraget slutfördes, i din väns fall den förberedande undersökningen.

2 - Saken har ett försäljningsvärde understigande 1/100 av ett prisbasbelopp. Eftersom att motorn har ett värde på 0 kr är även detta uppfyllt.

Observera att både 1 och 2 måste vara uppfyllda för att näringsidkaren ska få sälja saken med stöd av 4 §. I din väns fall verkar det dock som om båda rekvisiten är uppfyllda.

Enligt 4 § är det alltså möjligt för din vän att sälja motorn. 8 § stadgar att om förutsättningarna för försäljning är uppfyllda, vilket de är i enlighet med 4 §, får saken bortskaffas istället för att säljas om den uppenbarligen saknar försäljningsvärde. Om det är uppenbart att motorn är värd 0 kr får din vän därför skrota motorn.

Sammanfattningsvis kan sägas att det bör vara tillåtet för din vän att skrota motorn eftersom att det har gått två år och motorn saknar försäljningsvärde.

Hoppas att detta svarade på din fråga och vänd dig gärna till Lawline igen om du har ytterligare frågor

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare