Om socialnämnden beslutat att inte hjälpa till ekonomiskt

Var vänder man sig när socialnämnden beslutar att inte hjälpa till ekonomiskt och skulden för hyran som förblir obetald hamnar hos kronofogden?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du har fått ett beslut från socialnämnden kan du alltid överklaga detta beslut. Myndighetens beslut prövas då utav en allmän förvaltningsdomstol, 16 kap. 3 § socialtjänstlagen. Det krävs då att du överklagar beslutet inom överklagandefristen och att överklagandet skickas till den myndighet som fattade beslutet, 6 a § förvaltningsprocesslagen. D.v.s. i ditt fall ska det skickas till socialnämnden.

Om du har en skuld som du anser att du inte är skyldig att betala bör du bestrida denna. I annat fall är risken att den tas vidare till ett inkassobolag eller till slut skickas till kronofogdemyndigheten. Även i det fall skulden har hamnat hos kronofogdemyndigheten, kan du bestrida denna i det fall du anser att du inte är skyldig att betala skulden. Fodringsägaren kan då välja att begära en rättslig prövning för att fastställa skulden. Om man inte bestrider skulden är risken att kronofogdemyndigheten till slut väljer att göra ett utslag.

Om du däremot är skyldig att betala hyran och du själv är medveten om det så är det förmodligen ingen idé att bestrida skulden. Däremot kan du som sagt försöka överklaga socialnämndens beslut.

Anna NilssonRådgivare