Om utländsk medborgare vill ha gemensam vårdnad

Mamma svensk pappa irländare. De träffades i London och fick en son ihop. De gjorde slut efter ca 6 år tillsammans och när pojken var ca 3 år så beslöt sig mamman att flytta till Sverige med sonen och dotter från tidigare förhållande. Pappan har precis flyttat till Sverige för att bo nära sin son vilket varit en lättnad för mamman tills nu. Hon vill att pappan ska ta honom på hennes villkor. Han ska betala underhåll, de ska om några veckor ha honom varannan vecka, som han inte sagt nej till. Hon har registrerat sig själv som ensam vårdnadshavare när hon flyttade till Sverige, det enda han, pappan, skrivit är till svenska polisen att han gav sin tillåtelse att mamman fick föra deras son till Sverige. Frågan lyder, hur går pappan tillväga för att få halva vårdnaden om mamman vägrar (som det verkar nu)?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Bestämmelser om vårdnad om barn i Sverige finns i Föräldrabalken (FB) kapitel 6.

För pappan att få gemensam vårdnad om sonen trots att mamman vägrar finns bara en möjlighet, vilket är att lämna in en stämningsansökan till domstolen/tingsrätten. (FB 6 kap. 5 § tredje stycket) Domstolen kan då besluta om att vårdnaden antingen ska vara gemensam, kvarstå hos mamman eller flyttas över till pappan. En vårdnadstvist i domstol är däremot inte att föredra, eftersom processen troligtvis blir både kostsamt och påfrestande för alla inblandade.

Vad som har stor betydelse i domstolens eventuella bedömning är bland annat hur föräldrarnas samarbetsförmåga i frågor som rör sonen ser ut. (FB 6 kap. 5 §) Det som ska vara avgörande i beslutet är vad som är bäst för sonen, särskilt betydande är framför allt sonens behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna. (FB 6 kap. 2a §)

Ett alternativ att föredra framför en domstolsprocess är att föräldrarna skriver ett avtal om att vårdnaden ska vara gemensam. (FB 6 kap. 6 §) Ett sådant avtal gäller efter ett godkännande av socialnämnden men kräver naturligtvis att föräldrarna är överens. Om de vänder sig till socialnämnden i den kommun där barnet bor kan de få hjälp att försöka komma överens genom ett samarbetssamtal. (FB 6 kap. 18 §)

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare