Ombokning och returrätt som konsument

Hej!

Har bokat 3 showbiljetter inkl. mat på Hamburger börs. Olyckligt nog har jag bokat fel datum. Biljetterna är betalda. Har jag rätt att boka om eller avboka dessa?

Lawline svarar

Hej,

Dessa fall regleras enligt reglerna som finns i Distansavtalslagen. Avtalsvillkor får inte strida mot lagen (alltså vara mindre förmånliga för konsumenten) och ska finnas tillgängliga på hemsidan i samband med köpet enligt lagens regler.

Som huvudregel har man 14 dagars ångerrätt enligt 2 kap 10 § Distansavtalslagen, men med flera undantag, däribland i 2 kap 11 § p. 12 Distansavtalslagen, för biljetter till kulturevenemang och dylikt. Vad som innefattas som kulturevenemang hittade jag i en lagkommentar; "Näringsidkaren ska utföra tjänsten en viss bestämd dag eller under en viss period för att undantaget ska vara tillämpligt. Exempel som nämns i förarbetena är distansavtal om köp av biljetter till en operaföreställning eller en fotbollsmatch, liksom deltagande i en sportaktivitet."

Även om en middagsshow inte är en opera tycker jag att de är tillräckligt lika varandra för att man ska kunna dra en slutsats om att lagen undantar dessa typer av biljetter från ångerrätten. Avtalsvillkoren från Hamburger Börs ger heller inte någon utökning av dina rättigheter att ångra köpet av biljetterna, så tyvärr ser jag ingen möjlighet att med lagstöd eller med stöd av avtalet returnera biljetterna.

Vänliga hälsningar,

Adam LundRådgivare