Omfattas recept av upphovsrätten?

Hej! Jag tänket skapa ett UF-företag nästa läsår och tänkte göra en egen bak-/kokbok. Får jag enligt lag kopiera ingredienserna i ett annat redan befintliga recept och göra egna introduktioner eller måste jag komma pp recept själv, alltså ha andra måste på ingredienserna? Kan man ha upphovsrätt till mängd av ingredienser?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Upphovsrätten är tänkt att skydda självständiga och originella verk. Skyddet uppstår direkt vid skapandet, till skillnad från exempelvis patent där skyddet kräver ansökan och beviljan. I praxis och doktrin har emellertid gränser för hur långt skyddet sträcker sig utformats. Upphovsrätten omfattar till exempel inte ren information. Därav saknas upphovsrätt för bland annat matematiska formler, enklare nyhetsmeddelanden i TV och radio samt matrecept, som ju endast är information för hur en maträtt tillagas.

Du kan därför använda vilka recept du vill: egna och/ eller andras.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare