Omfattning och preskription av borgensåtagande

Ett borgenåtagande för en person skulle få hyra lägenhet gäller det sålänge personen bor kvar i lägenheten?Gäller det även vad personen åsamkat vad gäller skador i lägenheten? Socialen har stått för hyran

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag tolkar det har du två olika frågor: Hur länge ett borgensåtagande gäller och vad det innefattar.

Gällande vad borgensåtagandet täcker beror det helt enkelt på vad ni har avtalat om. Var det ett borgensåtagande för att försäkra att hyran kommer att betalas, eller ett borgensåtagande för alla kostnader som kan tänkas uppstå? I det förstnämnda fallet bör skador i lägenheter i lägenheten inte kunna krävas, i det andra fallet bör det däremot kunna göras.

Även borgensåtagandets längd beror på omständigheterna. Visserligen behöver personen bo i lägenheten för att ni ska ha något borgensansvar för honom eller henne, men det kan upphöra innan utflyttning har skett. Om lägenheten hyrs ut av en privatperson preskriberas, d.v.s. upphör, ett borgensåtagande efter 10 år, om ni inte har blivit påminda om ert åtagande. Har ni blivit påminda börjar en ny tioårsperiod löpa från den dagen påminnelsen skedde. Samma koncept gäller ifall lägenheten hyrs ut av en näringsidkare, men då löper borgensåtagandet i treårsperioder istället för tioårsperioder. Så ifall lägenheten hyrs ut av en näringsidkare och mer än tre år har passerat sedan ni senast påmindes, om ert borgensåtagande, gäller det inte längre.

Med vänlig hälsning,

Anton OleniusRådgivare