FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/01/2017

Omhändertagande av berusad

Vart hemkörd av polisen på nyårsafton eftersom jag druckit två 3,5or och är 16år. Dom sa att jag inte var berusad till min mor och dom blåste mog inte heller, räknas det som en LOB? Och kommer jag få problem med vapenlicens sen när jag är 18?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Enligt lagen om omhändertagande av berusade personer (LOB) 1 § får den som anträffas så berusad att han inte kan ta hand om sig själv eller annars utgör en fara för sig själv eller någon annan omhändertas polisen. Den som blir omhändertagen ska även underrättas om anledningen till omhändertagandet enligt 7 § samma lag. Det verkar det alltså inte ha rört sig om ett omhändertagande enligt LOB i ditt fall.

För att få vapenlicens ska du bland annat vara laglydig och skötsam. Eftersom du inte begått något brott utan endast blivit hemkörd av polisen borde det inte påverka dina möjligheter till vapenlicens i någon större utsträckning.

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare