Omhändertagande enligt LVU

Hej

Jag har en fråga jag och min man är på utredningshem. De har hotat oss i 7 veckor att de ska ta barnen

Jag behöver hjälp

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag förstår det som att du undrar när socialtjänsten har möjlighet att omhänderta barn och går därför igenom vad som krävs för att barn ska kunna omhänderta mot barnets och föräldrarnas vilja samt hur processen går. Eftersom jag inte har några specifika uppgifter om hur ert fall ser ut, kan jag inte svara på om ett omhändertagande är aktuellt eller inte.

Socialtjänsten måste följa både Socialtjänstlag (2001:453) och Lag (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga. I 2 § Lag (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga står vad som krävs för att socialtjänsten ska kunna omhänderta ett barn trots att både vårdnadshavare och barnet inte vill. Utgångspunkten är att insatser från socialtjänsten ska ske i samförstånd med de berörda, men Lag (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga är ett undantag från detta. Eftersom det är mycket allvarliga och integritetskränkande åtgärder som kan vidtas med stöd av lagen ställs höga krav på hur omständigheterna ska vara och likaså på socialtjänstens utredning.

I 2 § Lag (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga framgår som sagt när socialtjänsten kan besluta om vård. Med vård menas exempelvis att placera ett barn på familjehem eller liknande. Det som socialtjänsten ska utreda är om barnet på något sätt far illa i sin hemmiljö. Om ett barn utsätts för olika former av misshandel, brister i omsorgen eller lever under andra förhållanden som gör att barnet far illa har socialtjänsten rätt att ingripa. Det räcker dock inte med att barnet far illa, utöver det krävs också att det finns en risk att barnets hälsa eller utveckling skadas av det som sker. Ett exempel på brister i omsorgen kan vara att föräldrarna har ett pågående missbruk, psykisk ohälsa eller djupgående konflikter med varandra som går ut över barnet. Det kan också vara att barnet utsätts för sexuella övergrepp eller liknande.

Lagen ställer höga krav på socialtjänstens utredning, det måste finnas konkreta fakta som visar på att barnet far illa och att missförhållandet inte är av övergående karaktär. Det räcker alltså inte med att socialtjänsten "tror" att barnet far illa på grund av antaganden eller lösa rykten!

Socialtjänsten kan också välja att ta hjälp av ett utredningshem för att på bästa möjliga sätt genomföra en utredning och vilka eventuella insatser som behövs. Däremot är det varken socialtjänsten eller utredningshemmet, utan förvaltningsrätten, som slutligen bestämmer om ett barn ska beredas vård (inklusive omhändertas) eller inte.

Om utredningen visar att barnet bör omhändertas måste socialnämnden vända sig till förvaltningsrätten och få ett beslut om att vård ska ske, detta enligt 4 § Lag (199052:) med särskilda bestämmelser om vård av unga. Det är dock viktigt att säga att förvaltningsrätten inte bestämmer om vilken vårdform, utan det är upp till socialtjänsten om det akutaliseras!

I samband med ansökan till förvaltningsrätten är det vanligt att socialtjänsten redovisar en specificerad vårdplan där det bland annat står vilken vård socialtjänsten anser nödvändig. Vårdplanen ska så långt det går skrivas tillsammans med vårdnadshavaren och barnet (beroende på dess ålder).

Med vänliga hälsningar,

Emmy PetterssonRådgivare