Omplacering

Hej jag har nyss börjat jobba igen efter att jag varit sjukskriven pga diskbråck i nacken..

Till min förvåning blev jag utan anledning omplacerad till att utföra fullkommligt olämpliga arbetsuppgifter som riskerar min hälsa..

Jag undrar om detta är tillåtet?

Jag undrar oxå om arbetsgivaren måste prioritera anställd personal före inhyrd personal?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Omplaceringsskyldigheten, som uttrycks i Lagen om anställningsskydd ( LAS) 7 § st. 2, reglerar arbetsgivaren skyldighet att försöka bereda annat arbete hos sig för arbetstagaren, men även andra typer av åtgärder, t.ex. att anpassa arbetet till den anställdes förutsättningar eller lära upp den anställde att sköta nya uppgifter, om detta kan ske inom rimlig tid. Däremot sträcker sig inte skyldigheten utanför arbetsgivarens egna verksamhet eller till att inrätta en ny befattning.

Genom AD 1929 nr 29 fastslogs 29/29- principen. Av 29/29- principen framgår att arbetsgivare har en relativ stor frihet att leda och fördela arbetet så som denne finner det lämpligt. Arbetsgivare har som huvudregel rätt att besluta om omplaceringar. En omplacering kan dock inte innebära sådana förändringar att de i praktiken kan ses som att arbetstagaren förlorat sitt arbete och får ett nytt. För det fall en arbetsgivare önskar omplacera en arbetstagaren, måste de nya arbetsuppgifterna falla inom varje arbetstagares allmänna yrkeskvalifikationer och omplaceringen måste ligga inom ramen för arbetstagarens arbetsskyldighet.

Enligt Bastubadarprincipen (som grundar sig i målet (AD 1978 nr 89), anges under vilka förutsättningar arbetsgivaren kan få omplacera sina arbetstagare. Enligt principen får en omplacering endast göras om det finns objektivt godtagbara skäl till det. Arbetsgivarens fria omplaceringsrätt kan dock inskränkas om omplaceringen anses vara särskilt ingripande för arbetstagaren, tex om arbetstiden förändras, lönen sänkts eller om arbetsuppgifterna byts ut alltför mycket.

Sammanfattningsvis kan sägas att arbetsgivaren i stor utsträckning kan kan utöva sin fria omplaceringsrätt men att det krävs att den är godtagbar och ligger inom ramen för arbetstagarens arbetsskyldighet. Detta kan ifrågasättas i ditt fall i och med att du nämner att du har fått olämpliga arbetsuppgifter som kan riskera din hälsa.

Vad gäller prioritering av en anställd personal före inhyrd personal, finns det en turordningsregel enligt LAS 22 § som reglerar detta. Dock gäller denna vid uppsägning.

Hoppas du fick svar på din fråga. Lycka till!

Bästa hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare