Onerösa gåvor att se som förskott på arv

Min bror fick fördelaktigt köpa föräldrahemmet till ett pris under marknadsvärdet. Därefter låna av våra föräldrar helt räntefritt, detta skedde under 90-talet då räntan var så hög. När 100 000 återstod av lånet fick min bror det efterskänk. Inga papper har skrivits om detta trots mina påtryckningar om rättvisa. Vad gör jag?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige råder avtalsfrihet och alla människor har rätt att göra vad de vill med sina tillgångar i väldigt stor utsträckning. Att ge bort dem på detta sätt är något man får göra med sina tillgångar och ingenting som andra kan göra någonting åt.

Lagstiftaren har däremot haft detta scenario i åtanke vid stiftandet av lagen och detta är att räkna som förskott till arv vilket kommer att resultera i att din bror inte får lika mycket i arv som du kommer att få enligt sjätte kapitlet första paragrafen ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637#K6P1S1).

Även då det är fråga om en onerös gåva, en gåva som kräver en motprestation, ska den gåvan anses vara förskott till arv.

Detta är endast förskott på arv om det inte sagts att det inte ska vara förskott på arv enligt samma paragraf som ovan. Säger gåvogivaren att det inte är ett förskott på arv så är det inte det, här råder igen avtalsfrihet.

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare