Öppna omyndigs post

Vad gäller beträffande att någon annan öppnar underårigs post? Är det alltid olagligt eller finns det tillfällen då det är okej enligt lag? Är det giltigt om underårig skriver fullmakt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Brott att öppna annans post

Beträffande att någon öppnar annans post, kan man läsa i 4 kap. 8–9 § brottsbalken, att det är olagligt att öppna någon annans post olovligen. Det betyder alltså, att ingen får öppna någon annans post, om de inte fått tillåtelse att göra det. Personen som öppnar någon annans post kan dömas för intrång i förvar och riskerar böter eller fängelse i högst två år. För att lagen ska vara tillämplig måste brevet ha varit förslutet.

Post som är adresserad till någon får alltså inte öppnas av annan. Detta gäller även om personen, vars post öppnas, är omyndig. Denne måste ha gett samtycke till få sin post öppnad. Exempelvis kan de omyndige skriva en fullmakt.

Undantag

Undantaget är om det skulle föreligga nöd, i sådana fall kan personen som öppnar poste inte dömas för brott. För att nöd ska föreligga krävs det att det finns fara för liv, hälsa, egendom eller annat skyddsvärt intresse (24 kap. 4 § brottsbalken).

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare