Öppnande av annans post

Hej!

Kan jag polisanmäla kvinnan jag är familjehemsplacerad hos om hon öpnnar min post där det inte står "målsman för ....".

Alltså, posten var ifrån polisen och det stod bara mitt namn.

Jag är inte myndig och dessutom undanhåller hon posten så jag inte får läsa den.

Dock har jag hittat posten och läst igenom allt.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 4 kap. 8 § brottsbalken är det brottsligt att olovligen öppna någon annans post. Den som gör detta gör sig skyldig till brytande av post- eller telehemlighet och döms till böter eller fängelse i högst två år.

För att polisanmäla detta kan du antingen ringa till polisen på 114 14, besöka polisen, eller anmäla via internet, se här.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Zorba HållstenRådgivare