Ord mot ord vid stöld i hemmet

Städfirman jag anlitat fick hemnycklar när jag åkte bort ville få fönsterputsning under tiden. När jag kom hem märkte jag att barnens spargrisar samt mina sparpengar är borta. Ord mot ord. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det du kan göra om du misstänker att städfirman olovligen tagit era pengar, och du inte vill vända dig direkt till städfirman, är att göra en polisanmälan. Polisen ska då utreda vad som har hänt och om det finns anledning att anta att brott begåtts ska en förundersökning inledas. Därefter beslutar åklagare om det finns tillräcklig bevisning för att den misstänkte ska kunna åtalas. För att en misstänkt ska bli fälld krävs det enligt svensk rätt att åklagaren kan bevisa ”bortom rimligt tvivel” att den misstänkte begått den påstådda gärningen.

Din fråga handlar om vad som sker vid ord mot ord-situationer. När ord står mot ord används stödbevisning för att styrka vad som skett, till exempel vittnen eller filminspelningar. Om det inte finns tillräckligt med stödbevisning kan det dessvärre leda till att det inte blir en fällande dom.

Hoppas du fått lite mer klarhet kring vad som gäller annars är du välkommen att återkomma,

Vänligen,

Beatrice RälgRådgivare