FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt29/03/2015

Ordning för prövning av yrkanden

Får en domstol avgöra en svarandes andrahandsyrkande utan att pröva ett förstahandsyrkande? T.ex bifalla en kvittningsinvändning som framställts i andra hand innan man prövat invändningen om att fordringen redan är betald?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Eftersom det talas om fordringar antas det i fortsättningen röra sig om ett dispositivt tvistemål. I ett sådant råder den s.k. dispositionsprincipen innebärande att domstolen ej får döma över ”annat eller mera, än vad part i behörig ordning yrkat”, varav följer att det vore fel att pröva en parts yrkanden i en annan ordning än den som yrkats (se 17 kap. 3 § rättegångsbalken). Domstolen skall således först pröva förstahandsinvändningen för att därefter övergå till andrahandsinvändningen.

Rättegångsbalken finner du här.

Vänligen,

Gustaf WiklundRådgivare