Ordningsbot godkänd av misstag

Hej! Jag fick nyligen min första ordningsbot för en fortkörning som jag inte tycker är giltig. Jag skrev under boten men förstod inte att det var någon typ av erkännande utan jag fick bara en penna varpå polisen sa "skriv din underskrift här". Dels så förstod jag inte att detta var ett erkännande och dels så tycker inte jag att jag gjort mig skyldig till ett brott på grund av avsaknad av vägskylt där hastigheten uppvisades. Svängde ut från en parkering och antog att hastigheten var 50 km/h på en stor raksträcka vid sidan av ett byggnationsområde. Hur går jag vidare med detta?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Föreläggande av ordningsbot får enligt 48 kap. 13 § rättegångsbalken (här) utfärdas för vissa brott som inte kan leda till svårare straff än penningböter. Syftet med en ordningsbot är att den misstänkte ska få en möjlighet att erkänna brott och få ett straff omedelbart, så att det inte blir nödvändigt att pröva frågan i en rättegång. Ordningsboten får dock aldrig någon verkan om den misstänkte vägrar att godkänna den. I så fall blir det istället upp till en åklagare att ta ställning till om åtal ska väckas, så att frågan prövas i en rättegång.

En godkänd ordningsbot kan angripas med reglerna om klagan på godkänt strafföreläggande i 59 kap. 6-10 §§ rättegångsbalken (här). I 6 § 1 p. föreskrivs att strafföreläggandet (eller ordningsbotsföreläggandet) ska undanröjas om godkännandet inte kan anses som en giltig viljeförklaring. Att den misstänkte inte förstod innebörden av godkännandet, ett s.k. förklaringsmisstag, omfattas i regel av denna bestämmelse. Det är dock givetvis svårt för tingsrätten att utreda vad den misstänkte förstod vid tiden för godkännandet. Ett påstående om förklaringsmisstag godtas inte rätt av, utan tingsrätten gör en sammanvägd bedömning av den misstänktes och polisernas utsagor, samt övrig bevisning.

Av 59 kap. 7 § rättegångsbalken (här) framgår hur man går tillväga för att klaga på ett godkänt föreläggande av ordningsbot. Klagan sker skriftligen hos den tingsrätt som hade kunnat ta upp åtal för förseelsen, det vill säga tingsrätten i den ort eller det område där förseelsen begicks. Skrivelsen måste komma in till tingsrätten senast ett år efter att ordningsboten verkställts.

För att angripa ordningsboten bör du alltså först och främst skriva ner din version av händelsen. Förklara att du inte förstod att din underskrift innebar ett erkännande och att du därför vill klaga på ordningsbotsföreläggandet. Skrivelsen lämnar du sedan in till tingsrätten i den ort där händelsen utspelade sig. Jag vet tyvärr alldeles för lite om omständigheterna vid händelsen för att kunna uttala mig om hur sannolikt det är att tingsrätten undanröjer ordningsboten. Om tingsrätten lägger din version av händelsen till grund för sin bedömning, så bör dock så ske.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp. Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Jonatan SundqvistRådgivare