Oreglerad skuld

Hej! Om jag lånat ut 5000 kr med lov om att jag får tillbaka dom 3 dagar senare och den som lånat dom pengarna sedan slutar att svara när jag hör av mig till denne och vägrar att betala tillbaka pengarna, hur ska jag gå tillväga?

Lawline svarar

Hej! Tack för att ni tar del av den juridiska rådgivningen som Lawline ställer till förfogande!

Ni kan i ett initialt skede ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden, eftersom att skulden ännu inte är reglerad trots att betalningsfristen passerat (jfr 2 § lag om betalningsföreläggande och handräckning).

När ni väl har gjort det kommer Kronofogden sända ett kravbrev till ifrågavarande. Om vederbörande bestrider kravet kommer ni att hänvisas till tingsrätten som hädanefter kommer handha ärendet. I anknytning till en rättsprocess kommer domstolen att ta ställning till huruvida det överhuvudtaget finns en skuld. Till följd av detta borde ni se över all form bevisning redan nu.

Vänligen,

Homan GeramiRådgivare