FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott16/01/2016

Oskyldigt anklagad för brott

Hej jag har precis fått ett brev från polisen om att jag är misstänkt för utpressning. Jag kan inte komma på en enda person 4 månader tillbaks som ens har gett mig pengar eller vem som skulle anmäla mig för utpressning. Kan jag på något sätt anmäla personen som anmälde mig för det?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Den möjligheten finns och regleras i 15 kap. 6 § BrB. För att personen ska ha begått det brottet, och således bli dömd, krävs det att den gjort anmälan hos en myndighet (till exempel åklagaren eller polisen) där den påstått att du har gjort en brottslig gärning (till exempel utpressning). Det krävs vidare att personen gjort detta med avsikten att du ska bli åtalad och dömd. Personen kan dock inte bli dömd om denna tror att du faktiskt är skyldig.

Vidare finns även en möjlighet enligt den 7 § i samma kapitel. För att det brottet (falsk tillvitelse) ska vara begånget räcker det i princip att någon mer allmänt berättar om att du begått ett brott och myndigheten sedan också noterar det och ska ta upp anmälan.

Känner du dig helt oskyldigt anklagad finns alltså möjligheten att göra en "motanmälan" mot personen som ligger bakom anmälan.

Lawline RådgivareRådgivare