Otillåten andrahandsuthyrning

Min syster blev lovat att få hyra en lägenhet i andra hand i ett år framåt. De skrev ett avtal där det står att uthyrningen sker i ett år framåt. Efter att hon flyttat in fick hon veta att förstahandshyresgästen inte frågat hyresvärden om lov att hyra ut i andra hand. Förstahandshyresgästen ansökte då om att få hyra ut men fick avslag. Nu säger förstahandshyresgästen att min syster måste flytta ut om några månader, finns det något hon kan göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline.

Regler om uthyrning av hyresrätt i andra hand finns i jordabalken kap 12, se här. Avtalet om andrahandsuthyrning av lägenheten som din syster skrev med förstahandshyresgästen är bara gällande mellan dessa två parter, och gäller således inte mellan hyresvärden (fastighetsägaren) och din syster som andrahandshyresgäst. Hyresvärden har rätt att neka andrahandsuthyrning om inte vissa krav är uppfyllda, vilket har skett här. Tyvärr har din syster som andrahandshyresgäst inga möjligheter att fortsätta hyra lägenheten av förstahandshyresgästen eftersom hyresvärden inte har godkänt ansökan om andrahandsuthyrningen i detta fall, eftersom avtalet inte gäller mellan henne och hyresvärden. Vanligen måste andrahandshyresgästen i ett fall som detta flytta ut omedelbart eftersom uthyrningen är olovlig, men hyresvärden verkar i detta fall ha gått med på att skjuta upp det några månader.

Om din syster dock ådrar sig några skador (förmögenhetsrättsliga) på grund av att förstahandshyresgästen har hyrt ut sin lägenhet till henne utan tillåtelse från hyresvärden, så kan förstahandshyresgästen bli skadeståndsansvarig mot din syster på grund av det avtal som gäller dem emellan om uthyrning av lägenheten i ett år.

Alltså, om din syster kommer att lida någon ekonomisk skada på grund av att förstahandshyresgästen hyrt ut lägenheten till henne otillåtet, finns således möjlighet att under vissa förutsättningar utkräva skadestånd från förstahandshyresgästen, men det finns inga möjligheter för din syster att kräva att få bo kvar i lägenheten. Jag föreslår att din syster kontaktar en jurist med särskilda kunskaper om hyresrätt om hon vill gå vidare i detta ärende och få ytterligare råd.

Hoppas detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare