Otrevliga telefonsamtal och hot

Har ensam vårdnad om min dotter. Pappan skriver de mest fruktansvärda sms till mig. Ang mig. Skällsord, lögner, han erkänner att han hackat mitt messengerkonto etc. Smsen handlar i regel aldrig om vår dotter

På sistone har han gjort mig mer rädd än tidigare då han ger mig hintar om att han "ser" mig.

Jag har köpt ett kontantkort där vår kontakt ska ske då han på riktigt trakasserar mitt vanliga nummer, men han vägrar använda det och säger att jag bryter hans relation till sin dotter.

Hur mycket ska jag behöva stå ut med för att vi har barn ihop?

Måste jag leva i "fängelse" i resten av mitt liv pga detta?

Han har även påtalat att han ska visa vår dotter att jag inte är "okej". Att hon kommer bli besviken när hon får veta hyr vidrig jag är.

Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej, Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det du beskriver här kan i flera fall anses utgöra ofredande enligt 4 kap 7 § Brottsbalken. Otrevliga telefonsamtal och liknande ämnade att störa dig räknas otvivelaktigt som hänsynslöst beteende, och det låter för mig som att han också säger saker som antyder att han förföljer dig. Detta är sådant som kan anses utgöra olaga hot enligt 4 kap 5 § Brottsbalken, även om han inte rakt uttalar att han skulle utsätta dig för ett brott så antyder han det vilket är tillräckligt.

Eftersom detta sker vid upprepande tillfällen skulle det också kunna bedömas utgöra olaga förföljelse enligt 4 kap 4 b § Brottsbalken utöver de individuella tillfällena.

Oavsett vilken eventuell rubricering detta har, så är det jag vill förmedla att det din man gör förmodligen kan bedömas som brottsligt och du kan kontakta polisen och få hjälp med detta. Det är alltså inte ett beteende som du ska behöva stå ut med och du bör inte ha något dåligt samvete för att du använder dig av kompetenta myndigheter för att få bukt med beteendet. Skulle du vilja ha stöd i kontakten med ditt barns pappa vid umgängestillfällen så kan det också löna sig att vända sig till socialtjänsten som kan erbjuda många stöttande åtgärder om du inte skulle vilja anmäla något brott. Kvinnojourer kan också vara ett stöd när man utsätts för trakasserier och sidan http://unizon.se/ kan hjälpa dig att hitta en lokal sådan.

Jag hoppas att jag kunde vara till hjälp, skulle du ha fler frågor eller om jag missuppfattat något är du välkommen åter till Lawline.
Mvh

Björn GunnarssonRådgivare