FrågaSKATTERÄTTÖvrigt05/05/2016

Överföring av äganderätt genom bodelning är skattefri

Hej,

Jag äger idag en fastighet till 100% själv. Jag vill ge min sambo 50% (vi ska även gifta oss i höst om det ändrar något). Taxeringsvärdet är 2,8 miljoner, lånen är på 3,3 miljoner och fastigheten är värderad till 6,2 miljoner.

Vid samtal med lantmäteriet föreslog de en gåva med o kr i motprestation och sen gå till banken för att lägga om lånen till 50/50 när ägarförhållandena var ändrade. (lite oväntat förslag).

Jag är dock rädd för att detta utlöser kapitalvinstbeskattning vid nästa deklaration när ägarförhållandena har förändrats och även lånen. När jag pratade med skatteverket var de inne på att det inte gick att göra enligt lantmäteriet utan att det oavsett skulle ses som ett köp och utlösa kapitalvinstbeskattning.

Hur gör vi? eller är det bättre att vänta tills vi är gifta och göra en bodelning under äktenskapet för att ändra ägarförhållandena och slippa skatt?

//E

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Du har helt rätt i att det första upplägget (ge halva fastigheten som gåva och sedan låta din sambo ta över hälften av lånen) kommer att utlösa beskattning. Det beror på att den delen av lånen som din sambo tar över kommer att ses som betalning för delen av fastigheten som du ger honom. Överlåtelsen kommer då ses som en försäljning och du kommer att beskattas för "försäljningen".

Jag rekommenderar er att föra över äganderätten genom bodelning när ni har gift er, som du är inne på. Efter en sådan bodelning kan ni äga fastigheten gemensamt och dela på lånen utan att det utlöser någon beskattning. Se till att få ett lönelöfte eller liknande från banken innan ni gör bodelningen så ni är helt säkra på att båda kan stå på lånen.

Jag hoppas detta var svaret på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare