FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/11/2016

Övergrepp i rättssak

Vad gör man när man är under hot :"vittnar du kommer vi döda dig och du får skylla dig själv" hotet är från en grupp kriminella genom en kompis till mig. Kompisen vägrar (vågar inte) säga vilka dessa är så polisen har ingen aning om vilka det är som ger hoten.

Lawline svarar

Att hota någon i syfte att avskräcka denne från att vittna är ett brott som kallas övergrepp i rättssak och det stadgas i 17:10 Brottsbalken (BrB). Det är ett allvarligt brott som polisen är skyldiga att försöka klara upp. Svaret på din fråga är att hoten absolut ska anmälas om det inte redan är gjort. Därefter är det upp till polisen att utreda vem som har framfört hoten så att denne kan ställas inför rätta. Lycka till!

Jenny ÅngströmRådgivare