FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/06/2015

Överhängande grenar

Hej!

Om en granne inte vill ta ned överhängande grenar på min tomt, kan vi då på grannens bekostnad (skicka faktura) be någon göra detta? Trädet är så stort att detta bara kan utföras av en arborist.

Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Av 3 kap. 2§ jordabalken framgår att om rot eller gren tränger in från grannens mark och detta medför olägenhet för fastighetens ägare, får fastighetsägaren tar bort roten eller grenen. Den som äger marken på vilket trädet finns ska dock först ges tillfälle att själv åtgärda problemet.

Du får alltså ta bort de grenar som hänger in på din tomt, men du får stå för kostnaden själv.

Lawline RådgivareRådgivare