Överklaga äktenskapsförord om äktenskapsskillnad kort efter ingåendet?

Kan man överklaga ett äktenskapsförord om den ena parten begär skilsmässa kort efter att äktenskapsförordet skrivits på?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 7 kap 3 § ÄktB ska ett äktenskapsförord upprättas skriftligt och undertecknas av båda makarna. Äktenskapsförordet ska även skickas in och registreras hos Skatteverket.

Som huvudregel gäller som för alla avtal pacta sunt servanda, det vill säga att avtal ska hållas. Har ett äktenskapsförord ingåtts är det således detta som ska gälla. Undantaget till detta är ifall äktenskapsförordet ska anses ogiltigt då det inte uppfyller formkraven i 7 kap 3 § ÄktB som tidigare nämndes. Har äktenskapsförordet ingåtts helt formenligt och utan tvång/hot eller liknande finns det tyvärr ingen möjlighet att överklaga detta.

Enligt 12 kap 3 § ÄktB kan däremot ett äktenskapsförord jämkas i vissa situationer. Detta innebär att man "ändrar om" äktenskapsförordet så att det blir mer jämnt mellan parterna eller passar den situation de befinner sig i nu bättre än då de skrev förordet. Man kan här lägga in eller ta bort enskild egendom ur bodelningen. Denna bestämmelse är dock i första hand till för att en make inte ska stå helt utan egendom medan den andre får allt. Ibland kan bodelningar och äktenskapsförord leda till helt oskäliga konsekvenser och det är dessa man då vill kunna gå in och reglera. Att jämka ett äktenskapsförord enbart på grund av att det tagit slut kort tid därefter är antagligen inte bestämmelsens syfte. Detta har dock inte prövats i domstol såvitt jag vet. Antagligen beror det på vad som sägs i äktenskapsförordet, om en make har förlorat nästan all egendom genom detta äktenskapsförord finns det kanske en möjlighet till jämkning enligt denna regel.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare