Överklaga återbetalningsbeslut från försäkringskassan

Hej

Vill ställa en fråga gällande ett felaktigt beslut från Försäkringskassan som gäller från 2009 ?

Jag blev Pensionär 2010 65 år . Idag 2017 får jag plötsligt ett brev från Försäkringskassan som kräver mig på 2.500:- som dom säger är felaktigt utbetalade till mig 2011 ???

Jag har inte haft någon kontakt med Försäkringskassan sen 2009 och nu plötsligt kommer ett KRAVBREV ?

Jag fatta ingenting ?

Hur går jag vidare ska jag ringa, skriva brev o Överklaga, eller ska jag strunta i det hela det är ändå 8 år sen

Tack på förhand !

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Du ska inte strunta i kravbrevet, eftersom du då kan bli tvungen att betala dröjsmålsränta på summan.

Du kan alltid ringa försäkringskassan för att få veta vad det här handlar om för pengar. Eftersom du säger att de kräver tillbaka pengar som betalats ut 2011, men du inte har varit i kontakt med dem sedan 2009 tycker jag du ska dubbelkolla så det inte är något som blivit fel från deras sida.

Om det visar sig att allt stämmer och de vill ha tillbaka pengar så kan du begära att de omprövar beslutet (se här). Du måste göra en begäran om omprövning inom två månader från att du fått beslutet. Om de efter en omprövning står fast vid att du ska betala tillbaka pengarna kan du överklaga till förvaltningsrätten (se här). Även då gäller en tidsfrist om två månader.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Rebecca AxelssonRådgivare