Överklaga återkallelse av körkort (spärrtid)

Hejsan,

Jag har blivit av med mitt körkort pga. drograttfylla med ett analyssvar på 0.0036 (av den enhet det mäts i) THC i blodet.

Hade under tiden villkorat alkolås gånget ca 1 år och 4 månader med 8 månader kvar efter en grov rattfylla. Dock påvisat från terapeuter samt vuxenenhet att jag inte har problem med missbruk, varesig narkotika eller alkohol.

Pga omständigheter med arbete och körkort så ligger det mig varmt om hjärtat att få tillbaka möjligheten att kunna köra igen, kan det finnas en möjlighet att överklaga transportstyrelsens beslut på 24 månaders spärrtid?

Jag har hört och läst rykten om att vissa fått tillbaka körkort på de premisser att de tar urinprov under en kvarvarande tid av spärrtiden?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline.

Om du anser att Transportstyrelsen har gjort ett felaktigt beslut när de återkallat ditt körkort i 24 månader så har du möjlighet att överklaga detta till förvaltningsrätten. I det överklagandet som du skickar till förvaltningsrätten så ska du då berätta varför du tycker att beslutet ska ändras och vad du vill att beslutet ska ändras till. Ta även upp vad du vill att domstolen ska ta hänsyn till i sin prövning och vilka bevis du har som styrker den ändring du vill se i detta fall. Dina kontaktuppgifter ska finnas med och du ska skicka ditt överklagande till den myndighet som tagit beslutet, alltså ska du i detta fall skicka in ett eventuellt överklagande till Transportstyrelsen.

Om överklagandet har kommit in i rätt tid till Transportstyrelsen (hur lång tid du har på dig att överklaga framgår av det beslut du fått) så skickar Transportstyrelsen ärendet vidare till förvaltningsrätten. Det kostar ingenting att överklaga.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare