Överklaga myndighetsbeslut

jag behöver hjälp för att overklaga försäkringskassans beslut om sjukpenning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler beträffande din fråga återfinns i socialförsäkringsbalken (SFB). SFB:s 113 kap. reglerar specifikt det din fråga rör.

Innan ett överklagande av ett beslut från Försäkringskassan får göras måste du först begära omprövning av beslutet, detta följer av 113:10 SFB. Detta innebär att beslutet inte kan överklagas hos en förvaltningsdomstol innan beslutet omprövats av Försäkringskassan. Möjligheten till omprövning av beslutet regleras i 113:7.

För att begära omprövning ska du skicka ett brev eller använda en blankett du kan hitta på Försäkringskassans hemsida (se här). Om du skickar ett brev ska detta innehålla beslutets datum och vad beslutet angår. Du ska även uppge hur och varför du vill att beslutet ändras. Begäran om omprövning ska skickas till det kontor som fattat beslutet. Adressen står i beslutet under informationen om hur man begär omprövning.

Om du sedan är missnöjd med omprövningsbeslutet kan detta överklagas hos förvaltningsrätten.

Hoppas du är nöjd med svaret, har du fler funderingar är det bara att återkomma!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare