Överklaga socialtjänstens beslut

jag vill stämma socialtjänsten för dom begått fel i utredning och inte följer lagliga beslut

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Det framgår inte av din fråga vad det är för utredning eller beslut som socialtjänsten har gett dig. Om du tycker att utredningen har gått fel till och att det har lett till att du inte är nöjd med socialtjänstens beslut så kan du oftast överklaga detta till förvaltningsdomstolen. Förvaltningsdomstolen kan ändra socialtjänstens beslut ifall de tycker att utredningen gått fel till eller beslutet är felaktigt.

Om du vill överklaga ett beslut ska du göra det skriftligt och du ska ange:
- Ditt namn, personnummer, adress, telefonnummer.
- Diarienumret på det beslutet som du överklagar.
- Anledningen till varför du vill överklaga.
- Du kan bifoga eventuella handlingar som du anser stödjer din uppfattning.

Glöm inte att underteckna skrivelsen med din namnteckning. Du ska skicka överklagan till den socialtjänst som har gett dig ett beslut som du inte är nöjd med. Det är viktigt att du gör detta snarast eftersom man brukar endast ha tre veckor på sig att överklaga.

Vi på Lawline kan och vill naturligtvis hjälpa dig att överklaga. Vi kan också hjälpa dig med detta ärende i förvaltningsdomstolen.

För att komma i kontakt med en av våra jurister kan du antingen ringa eller mejla oss.

Telefonnummer: 08-533 300 04
Öppettider: måndag–fredag kl. 10.00–16.00
E-post: info@lawline.se

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Marie GergyRådgivare