Överklagan av kontrollavgift på buss

Hej!

Jag pendlar till Uppsala då jag bor i Stockholm och har då ett SL/UL kort. Men eftersom de kortet gick ut igår så har jag inte fyllt på det än. Så då använde jag mig av UL appen som en kompis sagt att jag skulle göra för att komma till Uppsala och även samma sak på hemvägen. Dock var det kontrollanter och då blev jag stoppad för att jag köpt fel biljett. Hade köpt ungdoms biljett för jag trodde det var samma som student biljett. Men tydligen var det inte så och jag fick en tilläggsavgift på 1200.. hur ska jag kunna slippa betala? Hade ingen aning om att UL inte har student biljetter på sin app.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga!

UL är en del av en myndighet vilket bekräftas av deras information på sin hemsida. De beskriver sig själva på sin hemsida med: "vi är en förvaltning inom Region Uppsala. Region Uppsala är regional kollektivtrafikmyndighet med ansvar för utveckling av länets regionala kollektivtrafik. UL handlägger Region Uppsalas myndighetsuppgifter och svarar för den operativa administrationen av kollektivtrafiken i Uppsala län."

Eftersom att UL är en myndighet kan du överklaga ett beslut från dem. I detta fallet blir det ett beslut om att pålägga dig en straffavgift för att du har köpt fel biljett.

Det står vidare på deras hemsida att "det är du som kund som ansvarar för att du har rätt biljett för din resa. För att resa i UL trafiken måste du alltid ha en giltig biljett. Särskilda biljettkontroller görs regelbundet och saknar du giltig biljett får du betala tilläggsavgift, 1200 kr, plus biljett för din resa".

Detta innebär att risken står på dig att bevisa att du hade rätt biljett och att de således gjort fel som gett dig en straffavgift. Vad jag kan utläsa av informationen i ding råga hade du köpt fel biljett. I detta fall kommer ett överklagande inte att gå igenom, då du inte kan frambringa bevis som talar för att myndigheten gjort fel. Jag förstår självfallet att detta är olägligt men dessvärre ligger risken på dig. Det faktum att du i god tro råkade köpa fel biljett kan inte heller påverka utgången.

Jag hopasp att jag med detta har besvarat din fråga!

Vänliga hälsningar,

Ellinor BookRådgivare