Överlåta hyreslägenhet till sammanboende närstående

Hej,

Min särbo är inneboende hos sin mor, som nu skall flytta till ett seniorboende. Han har varit skriven på adressen i 8 år, men står inte med på kontraktet. Nu undrar vi om det finns möjlighet för honom att "ta över" hyreskontraktet, om han har någon besittningsrätt överhuvudtaget, då han bott där och betalat hyra o.d.y.l.

Det finns ingenting skrivet att han i princip är "hyresgäst".

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sammanfattning och råd

I första hand bör din särbo kontakta hyresvärden och höra om han kan skriva ett nytt hyreskontrakt på lägenheten. Om hyresvärden inte vill detta bör din särbos mor ansöka hos hyresnämnden om att få överlåta lägenheten till sin son. Observera att hyresvärden kan kräva din särbo på moderns eventuella obetalda hyresskulder om han tar över kontraktet på det viset.

Blankett för ansökan om överlåtelse samt mer information hittar du på hyresnämndens hemsida här: http://www.hyresnamnden.se/Overlata-bostadslagenhet/Ansokan/

Har du fler frågor rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Utredning

Som inneboende har man inte besittningsskydd. Däremot kan en hyresgäst ha rätt att överlåta sin lägenhet till en närstående som varaktigt sammanbor med denne, 12 kap 34 § JB.

Det kan alltså finnas en rätt för din särbos mor att överlåta hyresrätten till din särbo. Modern måste då ansöka om detta hos hyresnämnden. Enligt Hyresnämnden bör din särbo ha delat hushåll med sin mor i minst tre år före överlåtelsen. Det är viktigt att din särbo har haft gemensamt hushåll med sin mor och inte bara har haft tillgång till ett enskilt rum som inneboende. Utifrån den beskrivning av situationen du har gett tycks det finnas goda förutsättningar för att få tillstånd från hyresnämnden.

Om modern får tillstånd till och genomför överlåtelsen kommer hyresvärden i normalfallet ha rätt att kräva din särbo på betalning för hans mors gamla hyresskulder, om det finns några. Din särbo kan sedan kräva sin mor på betalning i efterhand.

Det är självklart också möjligt för din särbo att höra av sig till er hyresvärd direkt och höra om han kan skriva ett nytt hyreskontrakt på lägenheten. Detta bör han göra i första hand.

Mvh

Johan LandströmRådgivare