Överlåtelse av bostad som förskott på arv.

Har en bostadsrätt som är värd 5 miljoner

lån på 1.7 miljoner

önskar överlåta allt på mina två söner.

Den ena sonen A har fått 500.000 av arv i förskott.

Hur blir uppdelningen för den sonen B som vill vara kvar i bostadsrätten

ta över lånen och för hur mycket köpa ut den andra ?

Hur mycket i skatt skall jag betala ?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Det är såklart viktigt att arvsfördelningen blir rätt och framförallt rättvis för dina söner.
Då din son A redan tagit del av 500´000 kr i ett förskott ska detta naturligtvis räknas av från sonen B ´s arv i bostadsrätten. Är det väldigt längesedan han mottog de 500´000 bör det räknas om vad denna summa är värd idag. Annars gör ni beräkning enligt nedan:

5´000´000 (värde på bostaden) - 1´700´000 (lån) = 3´300´000 (den kontanta delen i bostadsrätten som ges son B)

3´300´000 - 500´000 (förskott till son A) = 2´800´000 (den summa som ska delas mellan sönerna)

2´800´000 / 2 = 1´400´000 (den summa som son B ska ge son A för att kompensera för övertagandet)

Förvärv genom arv och gåva är skattefria enligt inkomstskattelagen 8 kap 2 § och ingen av er kommer därför behöva betala någon skatt för denna gåva.

Jag hoppas du är nöjd med svaret och ber om ursäkt att svaret dröjt då vi har många frågor att besvara och väntetiden just nu är lite lång.

Vänliga hälsningar

Jennie NilssonRådgivare