Överlåtelse av bostadsrätt

Hej,

Finns det alltid ett gåvobrev eller testamente vid en överlåtelse av bostadsrätt?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När man överlåter en bostadsrätt måste det inte ske genom ett gåvobrev eller testamente, däremot finns det andra regler och formkrav som måste iakttas för att det ska vara juridiskt bindande.

Det krävs att det upprättas ett skriftligt överlåtelseavtal där både säljaren och köparen måste skriva under avtalet, det vill säga givaren och den som mottar bostadsrätten. Vidare måste avtalet innehålla uppgift om vilken lägenhet som överlåtelsen gäller och till vilket pris. Är det en gåva till blir priset 0 kronor. Det ska också noteras att den som övertar bostadsrätten måste bli antagen av bostadsrättsföreningen. Det brukar sällan vara något problem så länge personen i fråga uppfyller de krav som normalt ställs så som ordnad ekonomi etcetera, men hör med bostadsrättsföreningen för mer specifikt vilka krav som gäller.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare