Överlåtelse av bostadsrätt

Hej.Kan min mor ge sin bostadsrätt i gåva till mig men ändå bo kvar i den, och blir det i så fall någon gåvoskatt,

bostadsrätten är värd ca 3,5 milj. Hälsningar Gisela

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Beskattningen vid gåva av bostadsrätt regleras i inkomstskattelagen (IL). Den hittar du här. Formalian vid överlåtelse av bostadsrätt regleras i bostadsrättslagen (BrL). Den hittar du här.

Er mor kan ge bostadsrätten till er som gåva, under förutsättning att det sker frivilligt och med avsikt att berika er (det får inte t.ex. vara en betalning). Observera att det finns vissa formaliakrav när man överlåter en bostadsrätt för att den ska vara giltig, BrL 6:4-5.

Finns lån på bostadsrätten?
Nej --> Överlåtelsen medför inga skattekonsekvenser varken för givaren enligt 41:1, 42:1 och 44:3 IL eller mottagaren enligt 8:2 då gåvoskatten är slopad.
Ja --> Överlåtelsen räknas som ett så kallat blandat fång, vilket innebär att den är delvis gåva och delvis försäljning. Försäljningsdelen ska då deklareras och kan innebära att er mor får betala kapitalvinstskatt.

När man blivit ägare så ska bostadsrättsföreningens styrelse godkänna nya ägaren som medlem. Ett gängse krav för att bli godkänd som medlem är att man ska bo i lägenheten. Om du inte har för avsikt att bo i lägenheten så finns en risk att du ej blir godkänd som medlem. Kontakta styrelsen för bostadsrättsföreningen för mer information.

Behöver du vidare hjälp med juridiken är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se. Du kan också använda dig av vår betaltjänst och få en juridisk utredning av din fråga inom 3 dagar. Den hittar du här.

Marianna VergariRådgivare