Överlåtelse av lokalhyreskontrakt

Hej! Vi ska sälja en salong med inventarier. Vi har två varianter.. I ena fallet är det bara ett kontrakt som ska säljas. I det andra är det kontraktet och inventarierna.. Kan man dela upp den betalningen på två kvitton? Kontraktet på den ena och inventarier på det andra. Vet att man egentligen inte kan sälja kontrakt. Sen behövs något skrivet för en handpenning innan allt är godkänt. Mvh Elisabeth o Anna

Lawline svarar

Hej, tack för att ni vänder dig till Lawline med er fråga!

Av 36 § "hyreslagen" (JB 12 kap.) följer att en hyreslokal som används för affärsverksamhet får överlåtas till någon annan som ska överta verksamheten i lokalen. Det finns ingenting som hindrar att ni tar emot pengar för en sådan överlåtelse, alltså "säljer kontraktet". Tänk på att hyresvärden måste godkänna den nya hyresgästen (till exempel dennes ekonomiska förutsättningar) och även ge sitt samtycke om verksamheten i lokalen ska ändras.

Vill ni även sälja inventarier så kan ni låta det ingå i köpet, genom att till exempel upprätta en lista över vilka inventarier som ingår i priset, eller göra en separat affärsuppgörelse gällande inventarierna.

Om ni behöver hjälp att upprätta avtal kring överlåtelsen, exempelvis om erläggande av handpenning eller vad som ska ingå i överlåtelsen, så går det fint att boka en tid med någon av våra jurister på http://lawline.se/boka så hjälper de er vidare. Referera till mitt svar på denna fråga.

Niklas JunkerRådgivare