Överlåtelse av skuldebrev genom arv

Hej! Om ett barnbarn lånar pengar av sina morföräldrar och båda morföräldrarna dör innan hela lånet betalat tillbaks kommer då barnbarnet att få fortsätta att betala resterande av skulden till de arvsberättiga barn som finns i dödsboet.

Kommer själva skulden att avskrivas automatiskt eller måste det stå i själva skuldebrevet att skulden skall avskrivas när båda morföräldrarna avlidit för att det skall ske?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline.

Ett skuldebrev kan överlåtas och således vara föremål för arv, då det är ett slags värdepapper. Finns inget testamente kan det bli frågan om att ett barn ärver fordran ensam, eller att barnen ärver tillsammans (beroende på hur stort kvarlåtenskapen, värdet på skuldebrevet och arvingars önskningar vid lottläggning).

Finns ett testamente kan arvlåtaren välja att avskriva lånet till barnbarnet, välja vem som ska ärva skuldebrevet eller välja att låta arvskiftet ska ske som ovan (genom att skriva så ska ske i testamentet eller genom att inte skriva vad som skall ske).

Skulden avskrivs således inte automatiskt, men om det är morföräldernas önskan kan de skriva det i sitt testamente. Annars kommer barnbarnet fortsätta betala av sin skuld till den som ärver skuldebrevet, enligt reglerna som gäller för den aktuella typen av skuldebrev (om det inte är barnbarnet själv, då förfaller skulden).

Med vänlig hälsning,

Anton OleniusRådgivare