Överlåtelseförbud i testamente

Hej

Om jag har en skuld hos kronofogden kan mina föräldrar då skriva i sitt testamente att arvet ej får överlåtas eller utmätas.

Gäller detta i så fall och kronofogden kan inte komma åt pengarna?

Vore tacksam för ett snabbt svar

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om du genom testamente ärver egendom av dina föräldrar med föreskriften att egendomen inte får överlåtas (så kallat överlåtelseförbud) så får den inte utmätas för dina skulder. Detta framgår av Utsökningsbalk (1981:774) 5:5 första stycket. Skulle testamentet däremot enbart föreskriva att egendomen inte får utmätas, så blir dock utfallet annorlunda. Ett sådant ”utmätningsförbud” saknar verkan och hindrar inte alls utmätning.

Om dina föräldrar önskar hjälp med att formulera testamentet så är de välkomna att vända sig till vår samarbetspartner Familjens Jurist via http://lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning
Daniel NykvistRådgivare