Överpröva nedlagd förundersökning

Hejsan! Jag råkade ut för en våldtäkt förra året i april och anmälde detta precis efteråt.

Personen som utförde våldtäkten blev kallad till förhör, och jag också. Det fanns bevis på att han ljugit om flera saker, men eftersom allt hände i hans lägenhet så var det ingen som såg under själva våldtäkten. Dom la ner fallet och jag mådde jättedåligt under en lång tid efter.

Nu känner jag att jag vill överklaga beslutet, eftersom jag anser att det finns tillräckligt med bevis. Men kan jag överklaga såhär långt efter? Hur gör jag?

Tack!

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Är man missnöjd över ett beslut om att lägga ner en förundersökning kan man begära så kallad överprövning av beslut. En begäran om överprövning av beslut ska skickas till den lokala polismyndigheten eller åklagarkammaren där beslutet fattades. Det finns inga särskilda tidsfrister för överprövning så du kan begära det idag.

Hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga. Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare