FrågaEKONOMIÖvrigt24/06/2015

Överta bostad med seniorlån

Hej!

Jag ska få överta en bostadsrätt som min mormor har, då hon skall in på boende. Dock så har hon ett seniorlån på denna bostadsrätt.

Så min fråga/frågor är följande:

1. Kan man överta bostadsrätten som gåva och sedan belåna bostaden för att betala av hennes lån eller blir det något fel då?

2. Är det någon speciellt man bör tänka på när det gäller tillkommande kostnader i samband med detta?

3. Finns det enklare sätt att göra detta på?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

1. Kan man överta bostadsrätten som gåva och sedan belåna bostaden för att betala av hennes lån eller blir det något fel då?

Det kan vara möjligt att göra som du säger men troligen behöver du först täcka lånet som din mormor har (du kan ju som du redan insett inte ta över hennes lån). Om inte hon har möjlighet att betala sitt lån för att sedan ge lägenheten till dig. Du kommer troligen att behöva lägga emellan en köpeskilling precis som vid ett vanligt bostadsköp. Hur mycket beror på hur siffrorna i övrigt ser ut. Eftersom att det verkar som att du inte har pengarna som behövs för att betala bort din mormors nuvarande lån så kommer du först att behöva ta ett lån och först efter det kan du ta över bostaden. Det beror på att du inte kan ta över hennes seniorlån och således inte kan få bostaden tillsammans med lånet.

Din bank kan hjälpa dig med vilka säkerheter du har möjlighet att ställa vilket beror på dina eventuella övriga egendomar.

Din lösning skulle inte vara tillåten för företag, regeln kallas förvärvslånefördet och innebär att lån inte kan ges till en potentiell köpare av aktier i bolaget, men den gäller inte för privatpersoner.

2. Är det någon speciellt man bör tänka på när det gäller tillkommande kostnader i samband med detta?

Några skatterättsliga konsekvenser ser jag inte. Vilka kostnader som lånen innebär i räntor behöver du diskutera med din bank.

3. Finns det enklare sätt att göra detta på?

Jag föreslår att du pratar med din bank och ser vilken lösning de kan erbjuda. Det kan finnas möjlighet till förskott på arv beroende på hur din familj ser ut, om din mamma kan tänka sig att göra så och beroende på hur mycket som behöver ges emellan.

Hoppas att det gav svar på din fundering.

Lawline Rådgivare