Övertagande av lån för villa

Jag och min sambo skall gå isär. Vi har en villa tillsammans och jag undrar hur jag gör nu? Kan jag ta över hans lån? Om banken tillåter.

Detta är ett hus som jag ägde själv från början och nu äger vi hälften båda två.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vände dig till Lawline med fin fråga!

Gällande regler för bodelning för sambor så aktualiseras sambolagen.

Om ni tillsammans äger huset så kommer det att räknas som samboegendom och vara en del i bodelningen. Reglerna gällande bodelning är dispositiva vilket betyder att de kan avtalas bort om parterna avtalar om annat. I det här fallet antar jag att ni gemensamt har kommit överens om att huset ska tillfalla dig och det behövs då ingen bodelning angående fastigheten.

Gällande lånet så är det okej att du tar över lånet om banken godkänner det precis som du säger. Så länge du inte har några problem med täckning för betalning så ska det nog dock inte vara några problem att ställa lånet på dig istället.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Julia GustafssonRådgivare