Påföjd - vårdslöshet i trafiken

Åkte in i en hage med bilen o förstörde stängslet,polisen sa att jag kommer att åka på vårdslöshet i trafiken jag svarade i mobilen o en sekund hade jag inte blicken på vägen.vad kommer att hända,kommer jag bli av med mitt körkort

Lawline svarar

Hej!

Om du döms för vårdslöshet i trafiken är straffet dagsböter, detta framgår av 1 § 1 st lag om straff för vissa trafikbrott. Dagsböternas bedöms av hur allvarligt brottet är, samt på din inkomst.

Grov vårdslöshet skulle också kunna aktualiseras, se 1§ 2st ovan nämnda lag, detta kan ge upp till två års fängelse beroende på hur allvarlig vårdslösheten bedöms vara.

Om du döms till grov vårdslöshet i trafiken ska ditt körkort återkallas enligt 5 kap 3 § 1 p körkortslagen. I 5 kap 6 § körkortslagen föreskrivs att körkortet ska vara indraget under minst ett år vid grova brott, denna tid kallas för spärrtid.

Sammanfattningsvis, beroende på hur grov din vårdslöshet bedöms vara, så kan ditt körkort återkallas.

Körkortslagen hittar du här. Och lag om straff för vissa trafikbrott hittar du här.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Jens ÖdmanRådgivare