FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder06/01/2016

Påföjd vid stöld

Hej!

Jag blev anmäld för stöld på en klänning värd 3200kr.

Jag har haft förhör med polis och erkänt stölden. Polisen har varit hemma hos mig och tagit med stöldgodset till polisstationen. De ställde mig en fråga där jag fick välja att ta strafföreläggande, vilket jag gjorde.

Idag fick jag hem ett brev där det stod att "jag är stämd till tingsrätten för att svara på åtalet i bifogade ansökan och de yrkande som framställs i sambandet med åtalet. Ni kallas till huvudförhandling"

det står: lagrum: 8 kap 1 paragraf brottsbalken. enskilda anspråk: målsägande yrkar ersättning med 3000kr jämte ränta enligt paragraf 6 från den 5 maj 2015 tills dess betalning sker.

Hur kommer detta gå tillväga? Och vad betyder egentligen allting? Kan jag hamna i fängelse???

Poliserna jag hade förhör med sa att de trodde jag skulle få böter trodde dom, men nu blev jag riktigt orolig

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det du fick hem var en stämning. Detta innebär att åklagaren valde att väcka åtal istället för att utfärda ett strafföreläggande.

Strafföreläggande är en s.k. fakultativ regel, åklagaren kan välja denna lösning om alla förutsättningar är uppfyllda. Detta betyder dock inte att åklagaren måste utfärda strafföreläggandet. I regel kan det sägas att ett strafföreläggande förutsätter att gärningspersonen har erkänt brottet och att inga frågetecken finns. Detta eftersom ett strafföreläggande kräver att gärningspersonen godkänner påföljden i strafföreläggandet. Se vidare 48:1 & 4 Rättegångsbalken.

Vad beträffar straffet så ingår förvisso fängelse i straffskalan för stöld, se 8:1 Brottsbalken, men förkommer ytterst sällan vad beträffar traditionella stölder. Den sannolika påföljden i fallet är dagsböter.

Har du fler frågor är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller mejla oss på info@lawline.se

Philip SöderbergRådgivare