FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder28/02/2017

Påföljd för rattfylleri och mened.

Hej

Jag vittnade i tingsrätten idag i ett mål gällande grovt rattfylleri. Under tiden jag satt i båset förstod jag att mannen som stod åtalad nekar till brottet och menar att det var en passagerare som i själva verket körde bilen.

Jag undrar vad påföljden kan bli för grovt rattfylleri och mened.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Grov rattfylla

Påföljden för grov rattfylla är enligt 4a § trafikbrottslagen fängelse i upp till två år.

Mened

I 15:1 brottsbalken står det "Om någon under laga ed lämnar osann uppgift eller förtiger sanningen, dömes för mened till fängelse i högst fyra år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader."

Eftersom det krävs att en person är edsvuren för att kunna bli dömd för mened är det viktigt att ha koll på vem som är edsvuren och vem som inte är det. Den åtalade är part i rättegången och vittnar därmed inte och kan således inte heller dömas för mened även om den åtalade ljuger. Detta följer av 36:1 rättegångsbalken.

Mikael JonassonRådgivare