Påföljd för tvångsprostitution

Jag undrar hur lång tid man kan få i fängelse när man har tvingat en person under 16 år att prostituera sig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Vad är det för brott?
Om man tvingar en person att prostituera sig så kan det ses som att man begår brottet "människohandel". Människohandel är ett brott där offret kan komma att utnyttjas på olika sätt eller bli tvingad till att utföra eller tåla vissa handlingar. I det här fallet har vi då en gärningsman som tvingar offret att prostituera sig. Gärningsmannen använder offret som en "vara/tjänst" som denne säljer/hyr ut till olika människor som är intresserade.

Brottet som du beskriver i din fråga är alltså människohandel med barn för sexuella ändamål där tanken är att offret är tvingat till att ha samlag eller tåla andra sexuella angrepp. Brottsbeskrivningen för människohandel med barn är densamma som för vuxna. Det enda undantaget är att offret måste vara under 18 år, för då kommer det inte krävas att något otillbörligt medel såsom exempelvis våld, hot eller tvång har använts mot dem. Det här undantaget gör det naturligtvis enklare för domstolen att döma gärningsmannen ibland.

Beroende på omständigheterna så kan tvångsprostitution även falla under brottet "människorov". Det kan vara så att personen som blir tvingad till att prostituera sig är inspärrad och saknar möjlighet att fly. Inspärrningen måste dock ske på grund av att gärningsmannen antingen vill:

- Skada offrets rätt till liv eller hälsa, eller
- Tvinga offret till tjänst, eller
- Utöva utpressning på offret.

Det är ju därmed förbjudet att köpa sexuella tjänster i Sverige. Så de människor som betalar för att få ha samlag eller sexuella förbindelser med offret begår ju också ett brott. Brottet kallas för "köp av sexuell tjänst".

Vad är straffet?
I brottsbalken 4 kap. 1 a § kan man läsa om beskrivningen av brottet människohandel och straffet. Där står att brottet kan leda till fängelse i lägst två och högst tio år. Om brottet anses vara mindre grovt så kan det leda till fängelse i högst fyra år.

I brottsbalken 4 kap. 1 § kan man läsa om beskrivningen av brottet människorov och straffet. Det står att straffet kan bli fängelse på lägst fyra och högst arton år, eller på livstid. Om brottet anses vara mindre grovt så kan det leva till fängelse i högst 6 år.

I brottsbalken 6 kap. 11 § kan man läsa om beskrivningen av brottet köp av sexuell tjänst och straffet. Det framgår av paragrafen att brottet kan leda till böter eller fängelse i högst ett år.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Marie GergyRådgivare