Påföljd vid avtalsbrott

Hej.

Jag köpte en oregistrerad bil av en kille som sa att det är inga problem att registrera den. Vi skrev ett kvitto där det står att om bilen inte går igenom registreringen då ska han köpa tillbaka den för samma summa jag köpte den. Vi båda skrev under på kvittot.

Nu går inte bilen att registrera för att dom papperna jag fick av säljaren stämmer inte överens med bilen. Men han vägrar att köpa tillbaka den.

Kan jag anmäla han?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler gällande avtal finns i avtalslagen (AvtL). Genom att skriva under kvittot med villkoret att säljaren ska köpa tillbaka bilen om den inte går igenom registrering har du och säljaren ingått ett rättsligt bindande avtal. Utgångspunkten inom avtalsrätt är att avtal ska hållas. Säljaren är därför skyldig att uppfylla sin del av avtalet, dvs att köpa tillbaka bilen. Genom att vägra detta har han gjort sig skyldig till avtalsbrott. Det du kan göra, om säljaren inte ändrar sin inställning, är att ansöka om stämning hos tingsrätten och begära att säljaren köper tillbaka bilen.

Information om hur du går tillväga med en stämningsansökan finns här. Behöver du hjälp med att upprätta en stämningsansökan rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Det kan sägas att den som påstår att ett avtal kommit till stånd måste bevisa detta. Eftersom ni upprättat ett skriftligt avtal bör det inte vara någon svårighet.

Med vänlig hälsning,

Simon WikströmRådgivare