Påföljd vid snatteri, minderårig

Hej,

blev idag gripen av en civil väktare för snatteri, jag erkände direkt.

Väktarna tillkallade polis och dom anmälde. Dom sa att soc blir inblandat och att jag får en prick i registret. Det verkade inte som om jag kommer få böter då dom inte nämnde det och jag fick inget riktigt svar när jag frågade.

Dom sa att jag hade betett mig ångerfullt, jag har precis fyllt femton år och har aldrig tidigare råkat ut för någonting sånt här.

Mina frågor är:

Vad händer nu? Kommer jag får nått brev från polisen eller något?

Hur länge är "pricken" i registret kvar?

Kommer jag få något straff och i så fall vad?

Vad händer oftast i sånna här fall? Kan tillägga att detta hände i Stockholm.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt statistik från brottsförebyggande rådet (BRÅ) så är den vanligaste påföljden vid snatteri att den misstänkte döms till böter genom strafföreläggande. Ett strafföreläggande innebär att det skickas hem ett papper till dig där du får möjlighet att skriva på och på så sätt erkänna brottet. Att du erkänner genom strafföreläggande innebär att åklagaren inte kommer väcka talan vid domstol utan du får ditt straff direkt. Ett strafföreläggande har samma verkan som en dom och det antecknas i belastningsregistret på samma sätt, dvs. du får en ”prick”.

På pappret du får hem kommer det finnas en summa att betala och det är din böter. Eftersom du är mellan 15 och 18 år gammal kommer du ha 15 dagar på dig att betala. Vill du läsa mer om strafföreläggande kan jag rekommendera Åklagarmyndighetens hemsida.

Din prick kommer finnas kvar i straffregistret i 5 år, enligt 17 § 9 p. Lag om belastningsregister (https://lagen.nu/1998:620#P17S1).

Jag hoppas du fått svar på din fråga och att allting löser sig.

Med vänliga häsningar
Olivia ÅmanRådgivare