Påminnelse vid borttappad P-lapp

Jag har nyligen fått påminnelse på parkeringsböter utan att ha fått någon lapp på rutan eller blivit informerad om böterna på plats. Varit i kontakt med parkeringsbolaget som menar att det enligt lag går precis lika bra att skicka ut en påminnelse som att sätta en på bilen på plats. Stämmer det att de har rätt att göra så eller bör jag överklaga? Kan tillägga att de gått med på att stryka påminnelseavgiften men inte mer.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det är ju väldigt lätt hänt att en böteslapp trillar av bilen, kanske på grund av att det blåser eller för att någon person som går förbi tar bart den. På grund av detta måste man kunna skicka ut en påminnelse för boten som skall kunna ersätta boten som trillat av bilen. På påminnelsen skall alla uppgifter som skulle stått på boten finnas med, så som plats, vilket parkeringsöverträdelse man gjort och fordonets nummerplåt. Det är helt rätt att de skall kunna stryka påminnelseuppgiften för den första påminnelsen eftersom denna skall kunna fungera som en ”första bot”, påminnelseavgift skall tillkomma först på nästa påminnelse. Parkeringsbolaget gör alltså helt rätt, och om du inte vill överklaga själva överträdelsen, om du inte håller med om själva boten i sig, borde du inte överklaga.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänlig hälsning
Matilda BonaRådgivare