Pantsätta andel av gemensam bostad

Hej! Jag och min man äger huset 50- 50. Jag är intresserad av att köpa en fritidsfastigheter. Det är inte min man. Frågan: om vi tar en värderingsman och värderar vår gemensamma bostad och det visar sig att vår fastighet har ökat med 1,000000:- kan jag då få låna på min hälft 500 000:- till ett fritidshus?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Med din mans samtycke kan ni reglera huset så som det passar er. Enligt 7 kap. 5 § 2 p. äktenskapsbalken får du emellertid inte utan din mans samtycke pantsätta er gemensamma bostad. Detta gäller även om du innehar en 50 procentig andel av huset.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare