FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt17/03/2018

Pappan missköter vår gemensamma dotter när hon är hos honom, vad gör jag?

Hej!

Jag och mitt ex har gemensam vårdnad över våran 7åriga dotter. När han har haft henne hos sig har han dragit hem kompisar och spelat något öl spel medan dottern satt med då dom drack. Han har haft problem med alkohol sedan vi träffades. Han lämnar även bort henne ofta till sin mor och sin syster för att kunna dricka. Han har henne varannan helg enligt muntlig överenskommelse hos familjerätten(samarbetsavtal). Innan vi kom överens om varannan helg så skulle han bestämt ha dottern varje helg samt alla lov. Men så fort det blir lov prioritera han bort henne. Även nu vid sportlovet. Då Sålde han sitt hus och flytta in till sin nya tjej och låter barnet sova på soffan hos henne. Samt att han lämnade dottern till sin syster för att han skulle fara till fjällen hela veckan för att köra skoter. Dottern kunde han inte ta med då dom som far dit inkl han ska supa. Han ljög även för mig och påstod att han skulle jobba hela sportlovet. Han är inte ett dugg engagerad i hennes skola. Jag skrev till han att han kan skriva över vårdnaden till mig då han ändå inte bryr sig om henne men det svar han inte på. Han betalar det lägsta i underhåll och vägrar hjälpa att betala utrustning osv som hon behöver till skolan. Han låter henne ärva kläder från sin systers barn. En gång fick jag hem henne med begagnade pojkkallingar med hål i, som hon snabbt kasta av sig och bytte till trosor. Jag känner mig maktlös och han förstår inte att han skadar dottern med sitt beteende! Hjälp!!!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förstår att du befinner dig i en mycket maktlös situation och vill att eran dotter ska få den bästa uppväxten hon kan få.

Alltid barnets bästa som utgångspunkt

Enligt 6 kap 1 § föräldrabalken (FB) så har barn rätt till omvårdnad, trygghet och en god uppfostran. Beslut som tas om barnets vårdnad, boende och umgänge ska alltid tas utifrån barnets bästa och inte föräldrarnas bästa, 6 kap 2a § FB. Det är denna utgångspunkt domstolen också tar i beaktning vid beslut.

Gemensamt och frivilligt beslut

För att själv försöka påverka hur mycket din dotter bor hos sin pappa är att ni gemensamt kommer överens om att dottern bor hos dig exempelvis under veckorna och träffar sin pappa varannan helg eller liknande. Trots att dottern bos hos dig så kan ni ändå ha gemensam vårdnad. Om det inte är möjligt att ni själva kommer överens om detta så kan man ta hjälp av samarbetssamtal, medlare eller i sista hand få ett beslut via domstol, 6 kap 14a §, 18 § och 18a § FB.

Ni kan även avtala om att du ska få ensam vårdnad. Det krävs då att avtalet godkänns av socialnämnden, 6 kap 6 § FB.

Angående alkoholkonsumtionen och brist i omsorg

Beteenden som missbruk eller att man brister i omsorgen kring er dotter leda till att domstol kan besluta om ensam vårdnad för ena föräldern. Det krävs då att missbruket eller bristen i omsorgen är bestående samt att det påverkar barnets hälsa och utveckling, 6 kap 7 § FB.

Orosanmälan

Om du misstänker att din dotter far illa när hon är hos sin pappa så bör man göra en orosanmälan hos socialnämnden i den kommun du bor, 14 kap 1c § socialtjänstlagen. Du kan läsa mer om en orosanmälan HÄR. Du kan även själv kontakta socialtjänsten/nämnden i din kommun och rådgöra med dem.

Sammantaget

Jag skulle rekommendera dig att försöka samarbeta med pappan och bestämma att dottern bor mestadels hos dig. Sedan bör du även rådgöra med socialtjänsten/nämnden i din kommun om hur ni kan försöka lösa problemet med att pappan brukar alkohol eller missköter dottern.

Hoppas det löser sig och att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare