Parkerat med hjul på den markerade linjen

Hej! Enligt 3 kap. i Trafikförordningen får inte något hjul på bilen stå utanför den markerade linjen på en parkeringsruta. Jag har letat och letat men hittar ingen info om det är ok om ett däck står PÅ linjen. Är det ok enligt lag om ett däck står på linjen (men inte med någon del av däcket utanför)?

Vänligen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Mycket riktigt följer det av 3 kap 49 § Trafikförordningen att ett fordon får inte parkeras så att fordonet med något hjul står utanför en uppställningsplats eller annan markering som anger var parkering får ske.

Avgörande för om ett fordon ryms i målad ruta är om fordonets hjul står i rutan.

Då lagregeln ger visst utrymme för tolkning så är det svårt att säga om det är okej om däcket står på linjen och inte utanför. Situationen hamnar alltså i ett mellanland där lagregeln inte ger särskilt stor vägledning. Om det är så att du fått en parkeringsanmärkning med denna motivering så rekommenderar jag dig att bestrida parkeringsanmärkningen. Då kommer Polismyndigheten att titta objektivt på problemet och du har en chans att få parkeringsanmärkningen undanröjd, vilket jag tror att du har en chans till. Ett sådant bestridande är kostnadsfritt.

Hoppas du känner att du fått hjälp med din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare